Pillantás a kulisszák mögé - A ZZR Project (1.)
Hogy készül egy motor? Mik a fejlesztési irányelvek? Mi a tervezés folyamata? Miért pont egy 'olyan' motort terveztek? Sokan feltettük már ezeket a kérdéseket egy új modell bemutatásakor.
Következő cikk sorozatunkban a jelenlegi legerősebb szériagyártású motor, a Kawasaki ZZR1400 fejlesztésébe pillantunk be.
1. rész: ELŐZMÉNYEK
A Kawasaki hírneve, mint a világ legerősebb szériagyártású motorjainak gyártója már jóval a ZZ-R megjelenése előtt elindult a meglepő Z1-gyel, amit a Szuperbike-ok Királyaként emlegettek.
1977-ben a Z1-et leváltotta a Z1000, majd ezt követte a Z1R, a Z1100GP és a GPz1100 - mindegyik korszakalkotó gép volt a maga nemében. 1984-ben a Kawasaki újra magasra állította a mércét a teljesítmény tekintetében, amikor piacra dobta az új GPz900R-t, az első Ninja modellt. Ebből a vékony, vízhűtéses gépből fejlődött ki 1986-ra a GPz1000RX, majd 1988-ra a ZX-10, és az átalakulás csúcspontjaként 1990-ben a ZZ-R 1100 modell.
A ZZ-R 1100 debütálása 1990-ben elképesztő sikert hozott. Megjelenésekor a ZZ-R 1100 teljesítménye hihetetlen volt: 147 LE. A teljesítmény eléréséhez a Kawasaki megalkotta a legelső 'Ram Air rendszert', ami egy bemeneti cső a motor elején, amely a levegőt egyenesen a légszűrőhöz vezeti. Ennek a motornak volt először 320 km/h-ig skálázva a kilométerórája! Az elkövetkező hat évben vitathatatlanul ez a motor volt a "Sebesség Királya", és mivel az óriási teljesítmény sokoldalú hasznosíthatósággal párosult méltán vált a világ minden táján közkedvelté. A ZZ-R 1100 modell megjelenésével született meg a "Zászlóshajó" elnevezés is, amellyel a mindenkori csúcsmodelljét jelöli a Kawasaki.
1993-ban a ZZ-R 1100-at jelentősen átdolgozták, majd 2002-ben nyugdíjazták a ZZR1200 megjelenésével.
2004-ben a big-bike Ninják triumvirátusát a szuper túrázó ZZR1200 mellett, a 2000-ben debütált és a világ legerősebb széria motorjának számító Ninja ZX-12R, valamint a versenypályákra kifejlesztett nagy visszatérő, a Ninja ZX-10R alkották.
A Kawasaki tulajdonosok büszkén feszítenek motorjukon, mivel jól tudják, hogy a kategória legerősebb gépeit uralják. A Kawasaki legyőzhetetlen teljesítmény hírnevét öregbítendő, a mérnökök már dolgoztak egy új modellen, ami a ZZR-ek hagyományait követve egyesíti magában a nagy teljesítményt a túra gépek kényelmével és kezelhetőségével. Természetesen a legmodernebb technikai fejlesztésekkel és újításokkal ellátva.
A 2003 őszén tartott milánói EICMA Shown a Kawasaki bemutatott egy koncepció modellt a ZZR-X-et, ami a Kawasaki fejlesztőmérnökeinek és dizájnereinek elképzelése, a jövő Kawasaki szupersport túramotorjáról. Lehet, hogy ez a ZZR1400 alapja?
Következő posztunkban a ZZR-X koncepció modellt mutatjuk be.
Kérdésed, észrevételed, véleményed van a blogról vagy a Kawasakiról?
Kommentezz vagy írd meg: blog@kawasaki.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.