Tudtad? (7.) - Kawasaki és a Csalagút
Az elmúlt hetekben, napokban többször is halhattuk, olvashattuk, hogy leállt a vasúti közlekedés a Nagy-Britannia és Franciaország között húzódó Csalagútban.
De tudtad, hogy a Csalagút építésében a Kawasaki is részt vett?
(A Kawasaki T2-es fúrópajzsának áttörése 1991. május 22-én.)
A Kawasaki 1987 júliusában kapta meg a megrendelést 2 db alagútfúró gép (Tunnel Boring Machines - TBMs) legyártására, amivel a több mint 8 méter átmérőjű alagutat kell kifúrnia a Nagy-Britanniát a Kontinenstől elválasztó La-Manche csatornában.
A fúróknak a 16 km-es szakaszt 500 méter / hónap sebességgel kell kifúrniuk, 40 méterrel a tengerfenék alatt közel 10 atmoszféra nyomás mellett. A feladat nehézségét jelzi, hogy az általánosan elfogadott feltételek 200-300 méter / hónap, 1-2 atmoszféra nyomás mellett. Továbbá a tervezésre, legyártásra és a fúrópajzsok leszállítására is csak 13 hónapja volt a Kawasakinak. Mivel azonban a Kawasaki egyik vezető gyártója a fúrópajzs gépeknek teljesíteni tudta a feladatot, és 1988 júniusában már el is szállították a Kawasaki Harima-i gyárából a fúrópajzsokat.
(A Kawasaki fúrópajzs megérkezése a franciaországi Sangatte-ba.)
Az 'Europa' és 'Catherine' becenevű gépek maximális fúró sebessége 1200 méter / hónap, de a keményebb rétegekben is képes a 600-700 méter / hónap teljesítményre.
A Kawasaki fúrók a francia Sangatte-ből kiindulva a csatorna angol határáig dolgoztak. A gépek folyamatosan dolgoztak és az eredeti 16 km helyett 20 km hosszúságú alagutakat 8 hónappal a határidő előtt sikerült kifúrniuk, és így 1991 május és június-ban befejezték a fúrást 2,5 évvel a gépek földbe helyezése után. A Kawasaki ezzel a teljesítményével új rekordot ért el az alagút fúrások történetében.
(M - meeting point. Az angol oldalról és a francia oldalról elindult fúrópajzsok találkozási pontja.)
A Csatorna építési munkálatait 1994 május 6-ban fejezték be, több mint 200 évvel és 26 sikertelen próbálkozással Napóleon első terve után.
(A nyitás alkalmából a franciaországi Calais, Coquelles állomásán felállított emlékmű, amelyben a fúrópajzsok alkatrészeit is felhasználták.)
Érdekesnek találtad? - Ossd meg barátaiddal.
Kérdésed, észrevételed, véleményed van a blogról vagy a Kawasakiról? Kommentezz vagy írd meg: blog@kawasaki.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.