Tudtad? (7.) - Kawasaki és a Csalagút

2010.01.07. 12:00 | kawasaki.hu

Az elmúlt hetekben, napokban többször is halhattuk, olvashattuk, hogy leállt a vasúti közlekedés a Nagy-Britannia és Franciaország között húzódó Csalagútban.

De tudtad, hogy a Csalagút építésében a Kawasaki is részt vett?

(A Kawasaki T2-es fúrópajzsának áttörése 1991. május 22-én.)

 

A Kawasaki 1987 júliusában kapta meg a megrendelést 2 db alagútfúró gép (Tunnel Boring Machines - TBMs) legyártására, amivel a több mint 8 méter átmérőjű alagutat kell kifúrnia a Nagy-Britanniát a Kontinenstől elválasztó La-Manche csatornában.

A fúróknak a 16 km-es szakaszt 500 méter / hónap sebességgel kell kifúrniuk, 40 méterrel a tengerfenék alatt közel 10 atmoszféra nyomás mellett. A feladat nehézségét jelzi, hogy az általánosan elfogadott feltételek 200-300 méter / hónap, 1-2 atmoszféra nyomás mellett. Továbbá a tervezésre, legyártásra és a fúrópajzsok leszállítására is csak 13 hónapja volt a Kawasakinak. Mivel azonban a Kawasaki egyik vezető gyártója a fúrópajzs gépeknek teljesíteni tudta a feladatot, és 1988 júniusában már el is szállították a Kawasaki Harima-i gyárából a fúrópajzsokat.

(A Kawasaki fúrópajzs megérkezése a franciaországi Sangatte-ba.)

Az 'Europa' és 'Catherine' becenevű gépek maximális fúró sebessége 1200 méter / hónap, de a keményebb rétegekben is képes a 600-700 méter / hónap teljesítményre.

A Kawasaki fúrók a francia Sangatte-ből kiindulva a csatorna angol határáig dolgoztak. A gépek folyamatosan dolgoztak és az eredeti 16 km helyett 20 km hosszúságú alagutakat 8 hónappal a határidő előtt sikerült kifúrniuk, és így 1991 május és június-ban befejezték a fúrást 2,5 évvel a gépek földbe helyezése után. A Kawasaki ezzel a teljesítményével új rekordot ért el az alagút fúrások történetében.

(M - meeting point. Az angol oldalról és a francia oldalról elindult fúrópajzsok találkozási pontja.)

 

A Csatorna építési munkálatait 1994 május 6-ban fejezték be, több mint 200 évvel  és 26 sikertelen próbálkozással Napóleon első terve után. 

(A nyitás alkalmából a franciaországi Calais, Coquelles állomásán felállított emlékmű, amelyben a fúrópajzsok alkatrészeit is felhasználták.)

 

Érdekesnek találtad? - Ossd meg barátaiddal.
Kérdésed, észrevételed, véleményed van a blogról vagy a Kawasakiról? Kommentezz vagy írd meg:
blog@kawasaki.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://kawa.blog.hu/api/trackback/id/tr391656634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

KX 2012!

Kawasaki a Facebookon

Kawasaki a Twitteren

Friss topikok

Címkék

2011 (33) élmény (22) energy (2) er 6n design verseny (17) esti motorozás (4) expo és börze (6) facebook (20) felmérés (2) film (14) girl (2) hírek (1) interjú (1) játék (26) kawa (16) kawasaki (89) khi (3) kimi (1) kx (9) lime party (5) modellek (18) monster (2) múzeum (5) mx (9) nasa (1) nextninja (6) ninja (21) räikkönen (1) ruházat (1) social media (27) superbike (8) szupersport (4) teszt (1) tom sykes (2) tudtad? (14) újdonság (2) vermuelen (1) versenysport (19) villopoto (2) wsbk (17) z (5) z1000sx (1) z750 (1) z750r (1) zx 10r (10) zx 6r (3) zx kupa (9) zzr (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása