Pillantás a kulisszák mögé - A ZZR Project (3.)
Hogy készül egy motor? Mik a fejlesztési irányelvek? Mi a tervezés folyamata? Miért pont egy 'olyan' motort terveztek? Sokan feltettük már ezeket a kérdéseket egy új modell bemutatásakor.
Következő cikk sorozatunkban a jelenlegi legerősebb szériagyártású motor, a Kawasaki ZZR1400 fejlesztésébe pillantunk be. Az előző részekben az Előzményeket (1. rész) és a ZZR-X modellt (2. rész) mutattuk be.
3. rész: Fejlesztési koncepció
Az új ZZR első skicceinek megrajzolása előtt a tervezők alaposan szemügyre vették a Kawasaki három zászlóshajó modelljét: Ninja ZX-10R, Ninja ZX-12R és ZZR1200. Ezek a motorok - a leggyorsabb pályamotor, a legerősebb szériamotor és egy szupersport túramotor - jelentik a Kawasaki csúcsteljesítményének három alappillérét. A tervezők azonban úgy érezték, még valami hiányzik.
Úgy gondolták, a Kawasakinak szüksége van egy új open-class győztes modellre. Ahogyan azt korábban már írtuk az 1970-es évek óta a Kawasakit az igazán nagyteljesítményű motorkerékpárok gyártójaként tartják számon a világon, és a ZZ-R1100 megjelenése óta hiányzott egy olyan modell, ami világosan követi ezt az irányvonalat.
Éppen ezért az új gépnek nagyon erősnek és ugyanakkor avantgárdnak is kellett lennie.
A termékfelelős a következő képen emlékszik vissza: "Három izmos modellünk ellenére úgy éreztem, valami hiányzik a palettáról, mivel a nagyteljesítményű imidzsünk kissé már felhígult a három különböző modellen. Eltekintve attól, hogy a túramotorok piaca növekedésnek indult Európában, szerettem volna azoknak az amerikai és japán hard-core ZZR rajongónak is nyújtani valamit, akik megértették a Kawasaki lényegét - valamit, ami nagy, gonosz, és majd kicsattan, hogy Kawasaki. Nem kell a leggyorsabbnak lennie, de minden féleképpen a legerősebbnek. Szükségünk van egy új zászlóshajóra, egy új ZZR-re."
És így kezdődött a ZZR Project. A legfontosabb fogalom a csúcsteljesítmény volt. Az új ZZR azonban nem csak a legerősebb kellett, hogy legyen - bár még a ZX-10R teljesítményét is felülmúlja - hanem fontos szempont volt a kényelem is. Más szavakkal a Kawasaki mérnökeinek folytatniauk kellett a legújabb ZZR DNS láncot - a láncot, mely a legendás erőkirálytól, a Z1-től ered.
Felméréseket végeztek a ZZR három fő piacán, az Egyesült Államokban, Európában és Japánban. Ezekből kiderült, hogy az európai vásárlók túragépet szerettek volna kardánhajtással és széria oldaldobozokkal. Az amerikaiak igénye egyszerű volt: a leggyorsabb motort akarták a kategóriában. A japánok pedig egy hamisítatlan, nyers Kawasakit akartak. A Kawasaki úgy döntött, hogy az amerikai, és a japán igények elegyét hozza létre. Egy másik modellnek kell majd kielégíteni az európai kívánalmakat. Azóta már tudjuk, hogy ez a modell is elkészült.
Az irányadó elv az új ZZR fejlesztésénél "a legerősebb" volt. A korábbi ZZR kényelmével, és olyan nyers teljesítménnyel, mellyel joggal vívhatja ki újra a "Király" becenevet. Félreismerhetetlenül Kawasakinak kell lennie olyannak, amilyet még nem látott a világ.
A ZZR projektvezető szerint: "Mindannyian egyetértettünk abban, nagyon fontos, hogy az új ZZR kifejezze a Kawasaki prémium márka imidzsét. Ezt kell megtestesítenie a Kawasaki DNS-nek. Továbbá szüksége van egy olyan aurára, mely minőség és stílus tekintetében megkülönbözteti a többi riválisától. A ZZ-R 1100-zal ellentétben itt nem a végsebesség volt az elsődleges cél. Inkább a nagy teljesítmény lett a motor meghatározó tulajdonsága.
A legnagyobb kihívást azonban az jelentette, hogyan fejezzük ki a Kawasaki csúcsteljesítményének három alappillérét egyetlen motorba."
Következő posztunkban az új ZZR dizájn megjelenéséről lesz szó.
Kérdésed, észrevételed, véleményed van a blogról vagy a Kawasakiról? Kommentezz vagy írd meg: blog@kawasaki.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ződgyík 2009.11.19. 15:08:57
Azt nem értem, miért nem EZEK kerülnek ki az utcára? Nem vennék meg?